Sider

27.12.2011

Når hverdagen blir fest...


Det er når hverdagen blir fest at vi sliter litt. Ofte etter en periode nå etter jul, kan en ha vanskeligheter med å komme seg tilbake til "hverdagen" som er problemet. Venne seg av og ikke spise godterier hver dag. Spise litt lettere middager og ikke dessert & kaker/sjokolade/marsipan hver dag, etter julen også...

Det å komme tilbake til treningsrutiner og middagsrutiner etter en god periode med ingen særlige rutiner kan være vanskelig, tøft. Men, slettes ingen umulighet eller noe uoppnåelig. En må bare ville det og gå inn for det.


Her kommer tipsene til kosthold:
• Unngå dietter, heller tenk langsiktig og permanente endringer.
• Innfør klokkeslett rutiner på måltidene dine
• Spis frokost
• Lunsj og middag skal nesten matche hverandre i størrelse. Dvs. fordel litt mer på lunsj og litt mindre på middag
• Spis kveldsmat
• Spis nok mat
• Bruk mellom måltider
Er du fysen, betyr det ofte at du er litt sulten. Ta deg en brødskive med noe søtt (syltetøy ol.)
• Bruk grønnsaker som snacks, mellom måltider og dessert
• Unngå sukker i bær som dessert (det er en vanesak) og heller bland med søtere frukter
• Drikk nok væske hvis du spiser endel fiber slik at du ikke blir hard i magen.

Her kommer tipsene til trening:
• Innfør faste tider/dager til trening da er de lettere å gjennomføre
• Skaff deg en treningspartner
• Start på noe du syntes er gøy når det gjelder idrett/trening/dans/klatring osv. Mye lettere for at du blir værende
• Husk at trening er fersk vare, så tenk langsiktig (ikke kun ned de kiloene du har satt deg som mål å gå ned)

Gjør valg som er til det beste for helsen din, som du kan trives med uten at det føles ut som tvang og som du liker = oppskriften på at du lykkes

Spennende lenker:
Diett vs ikke diett vs livsstilsendringer: http://lenehagaskarnes.blogspot.com/2011/12/diett-vs-ikke-diett-vs.html
Sukker svært vanedannende: http://www.forskning.no/artikler/2007/august/1188195858.9
Hvordan spise sunnere og mer grønnsaker for helsegevinst og overskudd istedenfor en diett: http://lenehagaskarnes.blogspot.com/2011/12/hvordan-spise-sunnere-og-mer-grnnsaker.html
Spis 6 måltider om dagen!: http://matavisen.no/al.php?ar_id=1746
Forklaring på måltid: http://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5ltid

Ingen kommentarer: