Sider

03.01.2012

Ett fett hvor lenge du trener


Du trenger ikke å trene i timevis for å få resultater. Trener du effektivt som f.eks. på treningsstudio kan du komme deg unna med en halvtimes økt.

Det gjør du med å kjøre super sett, dvs. at du trener f.eks. utfall og når du er ferdig med et sett der så går du rett over til f.eks. stående roing uten pause i mellom de to øvelsene. Du vil da hvile i de ene muskelgruppene mens, du jobber med de andre. Dermed bruker du pausen aktivt og sparer tid.

Hvis det er styrke du trener, velg store muskelgrupper og flerledds øvelser (øvelser som inneholder muskler som går over flere ledd f.eks. markløft). Da er du mer effektiv.

Bruk intervalltrening! Husk at totalt sett må arbeidet vare i min. 12 minutter i arbeidsperiodene. Tørre å trå til litt i arbeidsperiodene dine.

Å ja, en forbrenner mer fett ved lav intensitet. Men, jo bedre trent du er jo høyere intensitet kan du holde lengre. Da vil du jo totalt sett forbrenne mer... Jo, bedre trent du er jo mer forbrenner du!


Ja, en forbrenner også like mye om en løper eller går den samme strekningen. Meeeen, du etter forbrenner mer av å løpe. I tillegg løper/jogger en ofte lengre enn om en går.
Så i en hektisk hverdag og med unnskyldningen dårlig tid, så ta deg en joggetur/løpetur istedenfor å gå i timevis. Så har du mer tid til alt annet du holder på med.

Husk livsstilsendringer er ofte svaret.
Få til morsomme aktiviteter og endret kosthold så er du der.


Lykke til!




Lenker:

Eksterne lenker:
Ett fett hvor fort du løper: http://www.vektklubb.no/artikkel/id-7917819
Treningen som fjerner fettet: http://www.forskning.no/artikler/2011/mai/289895
Tidseffektiv trening som funker: http://www.forskning.no/artikler/2011/januar/275286
Korte treningsøkter er like bra: http://www.dinside.no/838132/korte-treningsokter-er-like-bra
Dra kamp om 4x4 og langkjøring: http://www.dn.no/dnaktiv/article2273169.ece
Ufattelig dårlig kondis: http://www.dagbladet.no/dinside/2005/06/30/436142.html
Mosjonister har mindre vondt: http://www.forskning.no/artikler/2011/desember/308317

Ingen kommentarer: