I aksjon på en gruppetreningstime i sal |
Les gruppen/personen du trener hele tiden og tilpass. Sålenge du går innenfor konseptet/malene til den timen du har.
Mange trenings sentre har retningslinjer basert på faglig kunnskap som er satt opp for å unngå skader (nå og over tid) og som er for at senteret skal få en helhet utad og at senteret holder det de lover medlemmene sine til enhver tid. Er du uenig så ta det opp med den som er faglig ansvarlig på ditt senter og diskuter retningslinjene, for å se om de følger med i utviklingen.
Bruker du musikk snakk når musikken er roligere. Unngå for mange beskjeder rett etter hverandre, da går beskjedene ofte inn det ene øret og ut det andre...
Bruk få (færre) og mer presise ord. Tenk igjennom hva du vil si, hvilke ord du vil bruke. Forbered deg med språk bruk på samme måte som du lager programmene dine. Kan du bruke tegn i stede for?På mine sykkeltimer bruker jeg kun små rop som "hey", "hå","hep" ol. for at deltakerne skal reise seg opp eller sette seg ned.Når dette er en vane trenger hverken jeg eller deltakerne mine noe mer enn dette. Bruker også hånden min med å løfte opp og løfte ned, fordi jeg har lagt grunnlaget for at deltagerne er oppmerksomme på meg. Samme med tidsangivelser når det er for eksempel 2 min. igjen viser jeg to fingre, 1 finger nårdet er 1 min igjen. Hvis du bare bruker fingre, så husk hvis du har nye deltakere er du nødt til å si i starten at det er 1 min igjen samtidig som du bruker hånda. Slik at de vet hva det dreier seg om.
Rocketime med utkledning |
Bruk "visuelle" ord. Mye lettere å ta til seg bilder (kognitivt) enn teknisk informasjon.
Som for eksempel:
Teknisk: strekk ut alle leddene dine i ben og armer
Visuelt: bli så lang du kan.
De deltakerne med lite kroppskontroll, og er lite trent har ofte problemer med å følge tekniske anvisninger. Det er jo gjerne de vi vil ha tak i, for de som har trent en stund og har grei/god kroppskontroll de skjønner som regel hva du sier både teknisk og visuelt.
Det kan i noen sammenhenger også være lurt å si det på både visuelt og teknisk eller finne andre visuelle forklaringer. Dette fordi vi oppfatter ting forskjellig. Har du holdt på litt vil du se at hvis du sier akkurat det samme hver gang og to personer endrer aldri på det du ønsker at du skal gjøre og en dag sier du det på en annen måte så fikk de det til med en gang. Så vær litt obs på dette. Mener, ikke at du skal si alt på forskjellige måter hver gang og flere forskjellig. Men, prøv å les gruppa di og se hva slags informasjon de trenger akkurat der og da!Som for eksempel:
Teknisk: strekk ut alle leddene dine i ben og armer
Visuelt: bli så lang du kan.
De deltakerne med lite kroppskontroll, og er lite trent har ofte problemer med å følge tekniske anvisninger. Det er jo gjerne de vi vil ha tak i, for de som har trent en stund og har grei/god kroppskontroll de skjønner som regel hva du sier både teknisk og visuelt.
Vær obs hvis du får med deg deltakere som er blinde. Da kan du selvfølgelig ikke bruke hånden... Men, da er det veldig viktig at du er klar, tydelig og presis. Det er egentlig en veldig bra test å gjøre. Hvis du får med deg en som du kjenner som er blind, eller en som kan leke blind. For da kan du se om de forstår beskjedene dine og du er lett å følge. Snakk med vedkommende om hvordan de oppfattet timen din og hva du kunne vært tydeligere på. Vil si at dette utvikler deg ganske bra som instruktør, så anbefaler deg å prøveut dette.
Unngå ordet ikke. Nå skriver jeg: “ikke tenk på en rosaelefant”. Hva tenker du på da? Ikke en rosa elefant vel? :) Hold heller fokuset på hva som er viktig og hva som er det viktigste om det er flere ting som du ønsker å korrigere.
Vær åpen for at andre har andre erfaringer, kunnskap og meninger enn deg. Det du har lært er ikke konstant. Så vær alltid åpen forandre innspill. For og kvalitet sikre informasjonen spør vedkommende om hvorforde mener det og hva er begrunnelsen for innspillet. Da kan du vurdere om det er faglig holdbart og hold i meningene. Hvis du fortsatt er enig er det noe du kan ta med deg. Et annet spørsmål du gjerne kan slenge med er hvor har vedkommendelært/lest dette eller hva slags utdannelse har vedkommende eller den som har gitt opplysningene. Vær også obs på at en trenger ikke å ha en formell utdannelse for å ha mye kunnskap.
Lær deg å lytte, dvs. hør etter hva din kunde/medlem sier helt ut. Vi har dessverre ofte en tendens til å lytte litt i starten avsetningen og lage oss opp en mening av våre egne erfaringer førkunden/medlemmet har snakket ferdig.
For å kunne bli og fortsette å være en bra instruktør er du nødt for å være åpen for nye ideer, innspill og kunnskap. Hvis du til et punkt stopper å utvikle deg vil mange av dine trofaste deltakere falle fra. Litt sliksom artister som lager 5 nye cd-er og alle høres i grunn helt like ut.. Noen vil like at det er helt likt, men de fleste kjøper heller musikk av andre artister etterhvert...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar