Sider

25.03.2015

Gode regler for spikking og spikkekniv for barn

PS! Finnes i jenteversjon med jente på bildet.
Nå har det seg slik at før jul var jeg rundt i alle butikkene for å kjøpe julegave til sønnen min. Han skulle få sin helt egen spikkekniv. Problemet var at i alle butikkene hadde de spiderkniver men, de var butte. Begrunnelsene til butikkene er at foreldre er redde for at barna skal skjære seg... Forstår at vi er redde for barna og vil det aller beste for barna alltid. Men, dessverre er det slik at ofte så skader barna seg mer på en "sløv" kniv enn en skarp kniv. Det som skjer er at når ungene ikke klarer å få av uønsket bark ol. så tar barna i mer med den sløve kniven og sjansen for å få mye kraft og kraftig blødning er større enn, om kniven er skarp. Kan jo tenke selv hvordan det er på kjøkkenet med en sløv kniv...

Så tipset er å kjøpe en speiderkniv med håndtak for at hendene ikke skal gli ned på bladet og en som har en spiss (ikke butt).

Når det gjelder omgang med spikkeknivene er disse reglene greie å ha med seg:
  1. Sitt å spikk (aldri gå)
  2. Spikk alltid fra deg!
  3. Hold bena fra hverandre (spikk mellom bena)
  4. God avstand mellom venner/gjerne to og to med rygg mot rygg (slik at ingen blir snittet)
  5. Når du skal gå skal kniven alltid ligge i slira.
  6. Når du gir fra deg kniven, så gi den fra deg med bladet mot deg.
Disse reglene har jeg fått hjelp av å huske de alle sammen fra min gode venn Monica, som jeg gikk på friluftslivlinjen på Norges Idrettshøyskole med. Takk, Monika!

Å er du redd for barnet ditt, er disse reglene bra. I tillegg til at du alltid observerer når barnet bruker kniven, til finmotorikken går bedre av seg selv. Som foreldre ta alltid med førstehjelpsutstyr!

Lykke til med mange gode og spennende opplevelser med å spikke!


Tips til hvor du kan få tak i en slik kniv:
Jeg fant min på G-sport på Strømmen og her er et tips fra en som skrev på Barnas Turlag Lillestrøm https://www.facebook.com/btlillestrom sin facebook side: https://speider-sport.no/smaaspeiderkniv.html 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hei, fant innlegget ditt mens jeg lette etter denne :http://www.husflid.no/index.php/nettbutikk/kniver_slirer/flott_spikkekniv_med_laerslire
Veldig bra at gutten din fikk kniv til jul :) Vil likevell dele et par synspunkter. Speiderkniven med parertange (noe som forøvrig hører til på et våpen og ikke på et verktøy) gjør kniven upraktisk. Parertangen kommer ofte i veien og har liten beskyttende efekt da det er få som skader hånden de holder kniven i uansett. Å alltid spikke fra seg er også svært begrensende teknisk, lær heller hvordan det kann gjøres trygt, det finnes sikkert noen bøker på biblioteket som kann vise hvordan. Når folk begynner å bruke kniv hender det de skjerær seg, ikke så trivelig men heller ikke værdens undergang, ta med plaster.

Lykke til

Vegard

Lene Haga Skarnes sa...

Hei Vegard Pedersen!

Takk for kommentar, hyggelig med innspill.

Når det gjelder håndtering av kniven, så er dette snakk om barn fra 4-5 års alderen og oppover. Disse har ikke kontroll på kniven eller koordinasjon som større barn og voksne.
Derfor er det viktig med noen regler som gjør det lettere for de å håndtere kniven.
Tenker at du tenker på "håndstopperne" og det gjør at de små barnehendene ikke glipper over på bladet, som ikke gjør noe for selve bruken for barna. Å få noen sår og plaster er jeg ikke redd for. Sønnen min fikk senest to plaster i dag etter å bruke spikkekniven.

Når det gjelder å spikke fra oss, vil jeg vel ikke anbefale noen å bruke kniven mot kroppen. Hverken barn eller voksne. Skulle en trenge å bruke kniven den andre veien, snur man det man skal spikke eller kroppen.

Dette er generelle spikkeregler som praktiseres både i speideren og andre institusjoner. Slik at jeg føler meg ganske sikkert på at disse reglene er gjennomtenkte og forsvarlige.

Men, som alt annet praktiseres det ulikt og vi er forskjellige.

Lykke til med spikkingen!

Mvh. Lene :-)